Autoturismele inmatriculate in alte state au dreptul sa circule pe teritoriul Moldovei pe o perioada nelimitata, potrivit celei mai recente modificari legislative adoptate in Moldova, fiind eliminata restrictia anterioara de 180 de zile.
„Daca un automobil cu numere straine intra pe teritoriul Republicii Moldova, atunci are dreptul sa se afle cat timp doreste, doar cu obligatia de a achita vinieta si sa detina Cartea Verde”, a explicat Vlad CEBANOVSCHI, Juristul Serviciului Vamal din Republica Moldova, citat de presa locala. Potrivit oficialilor Ministerului de Finante din Moldova, aceasta masura „va influenta pozitiv cresterea fluxului mijloacelor de transport introduse pe teritoriul tarii si se va genera mai multi bani la bugetul de stat”.
Cat costa asigurarea?
Varianta 1: Majoritatea autoturismelor importate in Moldova (second-hand) provin din tari precum Germania, Lituania, Italia, Olanda, Franta, Bulgaria sau Romania. Taxele pe care trebuie sa le plateasca un cetatean moldovean in cazul inmatricularii unui autoturism achizitionat in strainatate pot varia intre 1.000 si 5.000 euro sau chiar 10.000 euro, in functie de capacitatea cilindrica a motorului si vechimea masinii. La acestea se adauga aproximativ 31 euro pe an, pretul unei polite obligatorii de raspundere civila pentru masinile inmatriculate in Moldova. In situatia in care se circula in afara tarii, spre exemplu in Spatiul Economic European, se adauga si pretul politei Carte Verde, care se ridica la circa 428 euro pe an.
Varianta 2: De cealalta parte, daca se alege varianta de a circula in Moldova cu un autoturism inmatriculat in alta tara, in baza unei procuri, legea stipuleaza obligatia achizitiei vinietei (taxa pentru folosirea drumurilor) care ajunge la 100 euro pe an si a politei Cartea Verde sau a politei RCA cu extindere pe teritoriul Moldovei, in cazul in care masina este inmatriculata in spatiul european.
Astfel, daca masina este inmatriculata in tari precum Rusia, Ucraina sau Belarus, pentru a circula pe teritoriul Republicii Moldova este nevoie de polita Carte Verde, care ajunge in medie la 77 euro pe an. La aceasta se adauga pretul politei RCA in tara de provenienta, de 70 euro in Ucraina si 174 euro in Rusia.
Daca insa masina provine din spatiul european, aceasta trebuie sa aiba o polita RCA valabila in tara in care este inmatriculat autoturismul respectiv, care include protectie si in afara granitelor tarii (Carte Verde). Pretul politei poate fi semnificativ, functie de tara de provenienta si acoperirea pe care o ofera. Dintr-un studiu efectuat recent de Media XPRIMM¹ si publicat pe portalul www.xprimm.md, in tarile UE cele mai ieftine polite RCA sunt oferite de companiile de asigurare din Ungaria, Bulgaria, Romania, respectiv cca. 98 euro in Ungaria si Bulgaria si pana la 115 euro in Romania, si cele mai scumpe in Germania, unde pretul politei poate ajunge si la 1.431 euro pe an.
Varianta 3: O alta optiune pe care o au cei care decid sa circule pe teritoriul Moldovei cu masini inmatriculate in afara este aceea de a incheia o polita de asigurare RCA la societatile de asigurare din Moldova. In acest caz, „pretul politei RCA va fi cel putin triplu fata de pretul platit de posesorii autovehiculelor inmatriculate in Moldova, prima fiind calculata in functie de tara de inmatriculare a masinii”, explica Veaceslav CERNICA, Director General al brokerului ERVAX GRUP.
In aceeasi ordine de idei, „pretul unei polite RCA pentru cei cu masinile inmatriculate in alte tari este mai mare cu 138% fata de cele inmatriculate in Moldova. Astfel, cea mai ieftina polita pentru cei cu masinile inmatriculate in afara este de 51 euro (pentru masinile cu o capacitate cilindrica pana la 1.200 cm³), urca la 73 euro pentru masinile care au capacitatea cilindrica intre 1.200 – 1.600 cm³ si poate ajunge si pana la 221 euro (capacitate cilindrica peste 3.000 cm³)”, potrivit lui Vitalie POLIVENCU, Director Department Asigurare-Reasigurare, MOLDASIG. Potrivit oficialului citat, aceasta polita poate fi incheiata pentru un termen cuprins intre 15 zile si un an, si poate fi reinnoita in fiecare an.
Care vor fi insa implicatiile asupra pietei de asigurari?
Aceasta modificare legislativa nu va avea un impact deosebit asupra industriei de asigurari din Moldova, motivul fiind ca „autoturismele cu numere straine vor detine deja in mod obligatoriu o asigurare valabila in tara de inmatriculare in momentul introducerii in Moldova”, apreciaza Vitalie POLIVENCU. De asemenea, „legea ii va favoriza pe cei care aduc in tara masini ieftine si care au peste 10 ani vechime (deci nu mai pot fi inmatriculate legal in tara)”. De cele mai multe ori, achizitia unui RCA intern in Moldova nu este o prioritate pentru acesti soferi, lucru de altfel sustinut de cifre: numarul politelor RCA incheiate de MOLDASIG pentru masini inmatriculate in afara nu depaseste 2-3% din totalul politelor RCA vandute de asigurator in ultimii ani.
Mai mult, sunt posibile si anumite dificultati pentru asiguratorii locali. „Daca aceste masini provoaca un accident in Moldova, iar cel pagubit are o polita CASCO incheiata la noi, obligatia va fi sa despagubim clientul nostru urmand ca ulterior sa ne adresam in regres catre proprietarul nerezident al masinii vinovate, acesta fiind un proces dificil”, explica reprezentantul MOLDASIG.
Totodata, „desi asiguratorii locali vor avea de castigat din RCA mai scump pentru autoturisme cu placute straine, acestia vor pierde din imposibilitatea de a emite Carte Verde pentru aceste autoturisme (in virtutea prevederilor Regulamentului General Carte Verde care interzice eliberarea certificatelor Carte Verde pentru autoturisme inmatriculate in alte state din sistemul Carte Verde), este de parere Veaceslav CERNICA.
Nota: Pentru efectuarea studiului clientul ales pentru calculul unei polite RCA, pe o perioada de 1 an, este locuitor al unei capitale europene, in varsta de 30 de ani, casatorit, fara copii, proaspat posesor al unui model Logan al celor de la RENAULT (fabricat in 2010, motor 1.6 benzina) si aflat in primul an de asigurare (fara bonus sau malus).
Sursa: www.xprimm.md